Mezi starými lidovými hudebními nástroji můžeme najít mnoho pozoruhodných důkazů umu a hudebního nadání našich předků.

Rád bych vám představil velmi zajímavý, a přitom dnes již pro širší veřejnost málem neznámý nástroj. Je to takzvaná koncovka neboli bezdírková alikvótní píšťala.

Můžete si ji prohlédnout na přiložených fotografiích, více v galerii.

Je to v podstatě dlouhá trubka ze dřeva nejčastěji z černého bezu, s vnitřním vrtáním od 10 do 20mm. Délku koncovky určuje základní tón (ladění D má asi 55cm). Čím kratší je délka, tím vyšší je základní tón a naopak. Na spodním konci je píšťala volně otevřená a na horním konci má stejnou zvukovou hranu (lábium) jako jiné píšťaly či flétny.

Jak již bylo řečeno, jde o bezdírkovou píšťalu, takže jednotlivé tóny se na ní nevyluzují hmaty jako na pastýřské píšťale, ale změnou síly dechu (tzv. přefukem ) a zakrýváním a odkrýváním spodního konce píšťaly se hráč pohybuje mezi dvěmi řadami tónů. Ač to může mnohým znít neuvěřitelně, dají se takto na koncovce zahrát různé tóny z rozsahu přibližně až pěti oktáv. Ne ale všechny, pouze některé tóny z tohoto rozsahu tak jak alikvotní řada tónů také umožňuje.

Hra na koncovku je tedy více či méně čistá práce s dechem – hraje se takzvaným přefukem. Musíme se naučit různě silně do koncovky foukat – od nejpomalejšího až po velmi silné fouknutí. Hra na koncovku nutí člověka soustředit se hlavně na svůj dech, a tím i na sluch. Na koncovku se dají zahrát jak veselé, skočné písničky, tak i pomalé a tklivé písně; dá se na ni hrát i kolísavým dechem a dosáhnout tak zvuku podobného hře na fujaru.

Je samozřejmostí, že zpočátku se může zdát hra na koncovku složitá, doporučuji pouze vydržet a poznávat tento nástroj dále. Krása tohoto nástroje mě samotného natolik uchvátila, že mohu jen a jen doporučit.
Už par tónu tvoří libozvuk a takto můžete tímto způsobem tvořit velice jednoduše melodie.

Způsob hraní na koncovku

Výška tónu závisí na síle proudícího vzduchu a zakrývání a otevírání spodního otvoru vám umožní měnit tóny. Název tohoto nástroje, je pravděpodobně odvozen od onoho jediného hmatového otvoru, který je na konci – koncovka.

Pokud hledáte koncertní nástroj zvládající bravurně notové zápisy, budete zklamáni. Na druhou stranu neznamená to, že by na koncovku nešly zahrát i složité melodické kousky. Koncovka neboli alikvótní píšťala, jak zní odborný název obsahuje dvě řady alikvótních tónů takzvané přirozené ladění, například stupnice koncovky laděné v „C“ se skládá z tónů C,/C,G,C,/E, G,A#,C,/D,E,F#,G.

Zdánlivá nevýhoda chybějících tónů přináší obrovskou výhodu: na koncovku nelze hrát falešně a všechny tóny správně vyrobené koncovky spolu ladí. Společné hraní více sladěných koncovek je vždy harmonické.Hra proto může být i plně intuitivní a zvládnou jí i malé děti.

Nutnost plného ovládání dechu při hře je v současné době nedoceněná a vede přirozeným způsobem k citlivému vnímání nástroje. Hra na koncovku je blahodárná pro alergiky a astmatiky, a přitom není nutné složité učení prstokladu jako u fléten.

Autor článku: Petra Zsáková

Můžete se také podívat na koncovku s hlásničkou.

Držení nástrojů

Koncovka se drží podobně jako flétna – v obou rukou. Rty se jemně přiloží k náustku. Je důležité mít při hraní uvolněné ruce a celkově se snažit být v pohodlné, uvolněné poloze, protože napětí v těle může být negativní a může ovlivnit kvalitu a plynulost hry. Pohodlné a přirozené držení je klíčové pro kvalitní zvuk a přirozeného dechu.

Dýchání a ovládání tónu

Dech je klíčový prvek při tvorbě tónu na koncovce. Správné dýchání určuje, zda budou tóny plynulé a harmonické. Při nízkých tónech je dech jemný a pomalý, čímž dosáhnete hlubokého, plného zvuku. Naopak vysoké tóny vyžadují rychlejší a intenzivnější dech. Čím silnější dech použijete, tím vyšší tón zazní, a naopak, slabší dech obsahuje nižší tóny.

Hraní melodie pomocí alikvotních tónů

Koncovka funguje na principu alikvotních tónů, kdy různé tóny vznikají zesílením otvorů dechu bez potřeby. Základní tón je hluboký a dlouhý, získáte ho jemným foukáním. Silnějším foukáním uslyšíte vyšší tóny, které jsou výsledkem násobků základního tónu (tzv. harmonické). Toto ovládání tónů pomocí intenzity dechu dodává hru velmi přirozeně a přitom variabilní zvukový rozsah.

Dýchání a fráze

Při hře na koncovku je důležité mít plynulé dýchání a správně rozložit dech pro jednotlivé hudební fráze. Naučte se hrát celé fráze na jeden dech, což spolupracuje k plynulosti melodie, nebo jemně přerušovat dech, aby byly oddělené, ale stále přirozené. Dvě základní techniky jsou:

  • Legato: Plynulý přechod mezi tóny bez přerušení dechu, ideální pro jemné, plynulé melodie.
  • Staccato: Oddělené tóny s lehkými pauzami v dechu, tvořící výraznější rytmus.

Vzhledem k tomu, že koncovka nemá prstové otvory, všechny mezi tóny vytváří přechod na úpravu dechového proudu, což dává hře velmi přirozený a jemný charakter.

Použití úst a rtů

Přestože tóny na koncovce ovládáte primárně dechem, rty a ústa také hrají roli v tom, jak bude zvuk znít. Rty by měly být uvolněné, ale dostatečně pevné, aby kontrolovaly proud vzduchu. Mějte ústa lehce zavřená a rty přiložené k náustku. Změnou polohy rtů můžete upravit směr a tlak vzduchu, což také ovlivní barvu a změnu tónu.

Základní techniky hraní

  • Plynulost dechu: Udržujte rovnoměrný proud vzduchu, aby tóny byly čisté a bez přerušení.
  • Dynamika: Experimentujte s intenzivním foukáním, abyste získali různé výšky tónů. Postupně zesilujte nebo zeslabujte dech pro různé efekty.
  • Vibrato: Vibrato můžete vytvořit jemným kolísáním dechu, což dodá tónům lehkou oscilaci a výraz.

Cvičení a praxe

Cvičení na koncovku se zaměřuje hlavně na kontrolu dechu. Začněte s jednoduchými cviky:

  • Foukejte dlouhé tóny s různou intenzitou, abyste cítili rozdíl mezi nízkými a vysokými tóny.
  • Experimentujte s rychlými a pomalými změnami tlaku vzduchu, abyste pochopili, jak koncovka reaguje na různé dechové techniky.

Koncovka je jednoduchý, ale krásný nástroj, který vám umožní zažít přirozené spojení s hudbou. I když se zdá být snadné díky absenci prstových otvorů, ovládání tónu pomocí dechu je dovednost, která přináší velmi hluboký a autentický hudební zážitek. S trpělivostí a cvičením můžete na koncovce dosáhnout překrásných melodií s jedinečným a přirozeným charakterem.