KONCOVKY
Mezi starými lidovými hudebními nástroji můžeme najít mnoho pozoruhodných důkazů umu a hudebního nadání našich předků. Rád bych vám představil velmi zajímavý, a přitom dnes již pro širší veřejnost málem neznámý nástroj. Je to takzvaná koncovka neboli bezdírková alikvótní píšťala. Můžete si ji prohlédnout na přiložených fotografiích, více v galerii.
Je to v podstatě dlouhá trubka ze dřeva nejčastěji z černého bezu, s vnitřním vrtáním od 10 do 20mm. Délku koncovky určuje základní tón (ladění D má asi 55cm). Čím kratší je délka, tím vyšší je základní tón a naopak. Na spodním konci je píšťala volně otevřená a na horním konci má stejnou zvukovou hranu (lábium) jako jiné píšťaly či flétny.
Jak již bylo řečeno, jde o bezdírkovou píšťalu, takže jednotlivé tóny se na ní nevyluzují hmaty jako na pastýřské píšťale, ale změnou síly dechu (tzv. přefukem ) a zakrýváním a odkrýváním spodního konce píšťaly se hráč pohybuje mezi dvěmi řadami tónů. Ač to může mnohým znít neuvěřitelně, dají se takto na koncovce zahrát různé tóny z rozsahu přibližně až pěti oktáv. Ne ale všechny, pouze některé tóny z tohoto rozsahu tak jak alikvotní řada tónů také umožňuje.
Hra na koncovku je tedy více či méně čistá práce s dechem – hraje se takzvaným přefukem. Musíme se naučit různě silně do koncovky foukat – od nejpomalejšího až po velmi silné fouknutí. Hra na koncovku nutí člověka soustředit se hlavně na svůj dech, a tím i na sluch. Na koncovku se dají zahrát jak veselé, skočné písničky, tak i pomalé a tklivé písně; dá se na ni hrát i kolísavým dechem a dosáhnout tak zvuku podobného hře na fujaru.
Je samozřejmostí, že zpočátku se může zdát hra na koncovku složitá, doporučuji pouze vydržet a poznávat tento nástroj dále. Krása tohoto nástroje mě samotného natolik uchvátila, že mohu jen a jen doporučit.
Už par tónu tvoří libozvuk a takto můžete tímto způsobem tvořit velice jednoduše melodie.
Nabídka & objednávky viz ceník.
Způsob hraní na koncovku
Výška tónu závisí na síle proudícího vzduchu a zakrývání a otevírání spodního otvoru vám umožní měnit tóny. Název tohoto nástroje, je pravděpodobně odvozen od onoho jediného hmatového otvoru, který je na konci - koncovka.
Pokud hledáte koncertní nástroj zvládající bravurně notové zápisy, budete zklamáni. Na druhou stranu neznamená to, že by na koncovku nešly zahrát i složité melodické kousky. Koncovka neboli alikvótní píšťala, jak zní odborný název obsahuje dvě řady alikvótních tónů takzvané přirozené ladění, například stupnice koncovky laděné v "C" se skládá z tónů C,/C,G,C,/E, G,A#,C,/D,E,F#,G.
Zdánlivá nevýhoda chybějících tónů přináší obrovskou výhodu: na koncovku nelze hrát falešně a všechny tóny správně vyrobené koncovky spolu ladí. Společné hraní více sladěných koncovek je vždy harmonické. Hra proto může být i plně intuitivní a zvládnou jí i malé děti.
Nutnost plného ovládání dechu při hře je v současné době nedoceněná a vede přirozeným způsobem k citlivému vnímání nástroje. Hra na koncovku je blahodárná pro alergiky a astmatiky, a přitom není nutné složité učení prstokladu jako u fléten.